مسجد حاج فرامرز اسدی

مسجد حاج فرامرز اسدی از قدیمی‌ترین مساجد تاریخی اسلامی استان ایلام محسوب می‌شود که در مرکز شهر ارکواز ملکشاهی واقع است. مسجد حاج فرامرز اسدی به سبک مساجد دوره صفویه شباهت دارد و دارای یکی از زیباترین طاق‌های گنبدی شکل است. مسجد حاج فرامرز اسدی دارای پنجره‌های طاقی شکل برای تهویه و جریان هوا در درون مسجد و خنک نگه داشتن فضای مسجد در فصول گرما است.ارکواز شهری است در استان ایلام ایران که محل یکجانشین شدن ایل ملکشاهی است. ارکواز مرکز شهرستان ملکشاهی است. شهرستان ملکشاهی در مرکز جغرافیای استان ایلام قرار دارد. این شهرستان دارای مناظر طبیعی بسیار زیبایی می‌باشد و این مناظر زیبای خود را مدیون کوه‌های بزرگی است که این شهرستان را از چهار طرف احاطه کرده‌اند. شهرستان ملکشاهی در بیشتر فصل‌های سال، دارای آب و هوای معتدل و نسبتاً سرد می‌باشد.

این مسجد در مرکز شهر ارکواز ملکشاهی به سال ۱۳۳۲ هجری قمری مطابق با ۱۲۹۲ خورشیدی به فرمان عالیجاه افتخار الحاج توشمال فرامرز اسدی ریاست ایل ملکشاهی و حاکم پشتکوه (استان ایلام امروزی) و توسط استادکاران اصفهانی ساخته شده‌است. این مسجد اولین مسجد ساخته شده در استان ایلام محسوب می‌شود. این مسجد علاوه بر نام مسجد حاج فرامرز اسدی به نام مسجد مقدس رسول الله نیز شناخته می‌شود.فرامرز اسدی (۱۲۴۸-۱۳۴۸ هجری خورشیدی) ریاست ایل ملکشاهی، از مشاهیر استان ایلام و به عنوان حاکم در استان ایلام و منطقه پشتکوه محسوب می‌شد. حاج فرامرز اسدی بنیان‌گذار شهر ارکواز و شهرستان ملکشاهی بود. او اولین فرماندار [حُکم‌دار] شهرستان ملکشاهی و در میان تمامی ایلات استان ایلام حکمیت داشت.

فرامرز اسدی در زمان والیان پشتکوه به عنوان سرپرست ایل ملکشاهی نقش مهمی در مبارزه با عثمانی‌ها و سرکوب اعراب بدوی ساکن عراق که به قصد غارت و چپاول به منطقه دستبرد می‌زدند بر عهده داشت. در سال ۱۳۲۰هجری و پس از جنگ جهانی دوم و اشغال ایران، فرامرز اسدی از طرف دولت مرکزی به عنوان رئیس‌العشایر کل استان ایلام که در آن زمان جزو استان پنجم یکی از ۱۰ استان کشور ایران بود منصوب شد.او از جمله افراد میهن‌پرست و آرمان خواه بود، عدم سازش وی با قوای انگلیس و روسیه تأثیر بسزایی در آرامش منطقه پشتکوه در جریان جنگ جهانی دوم داشت.

فهرست